Παρασκευή, 30 Ιουλίου 2010

«Η Ρόδος μου θυμίζει το παγόβουνο που λειώνει…» Γιώργος Μπαρμπούτης, διευθυντής μάρκετινγκ και δημοσίων σχέσεων του Rodos Palace Resort Hotel & Convention Center

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗ ΡΕΝΑ ΔΙΑΚΙΔΗ ΓΙΑ ΤΟ IF MAGAZINE

Στη σκιά της διεθνούς και εγχώριας οικονομικής κρίσης, η Ρόδος ήταν αναμενόμενο ότι θα αναδείκνυε τις παθογένειες στον τουριστικό τομέα, που τα τελευταία χρόνια οδηγούν στην ολοένα και μεγαλύτερη υποβάθμιση του τουριστικού προϊόντος της.
Ο Γιώργος Μπαρμπούτης, διευθυντής μάρκετινγκ και δημοσίων σχέσεων του Rodos Palace Resort Hotel & Convention Center, επισημαίνει τα στρατηγικά λάθη που έγιναν και προτείνει τρόπους αναστροφής της φθίνουσας πορείας.

Όπως λέει, η Ρόδος έχει τα δικά της αντισώματα και κινείται με σχετική αυτονομία από την υπόλοιπη τουριστική Ελλάδα. Ίσως αυτό να οφείλεται στο ισχυρό  brand name που είχε αναπτύξει τις δεκαετίες του ΄50, ΄60 , ΄70 και αρχές του ΄80. «Αυτό είχε ως συνέπεια να πέσουμε  στην μεγάλη παγίδα του κακώς νοούμενου ναρκισσισμού μας και δεν κοιτάξαμε τι γίνεται δίπλα μας. Σήμερα θεωρείται δυστυχώς φθηνός και  μαζικός προορισμός με μία φήμη που συνεχώς ξεφτίζει».
 Ο κ. Μπαρμπούτης τονίζει ότι δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια. « Ήλθε η ώρα για την μεγάλη  αλλαγή στην διαχείριση του τουριστικού μας προορισμού. Πρέπει να συνασπισθούμε κάτω από ένα νέο κοινό όραμα με σοβαρή χάραξη ενιαίας στρατηγικής και κοινών στόχων».


Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ


Ποια είναι η εικόνα που έχετε αυτή την ώρα για την πορεία της τουριστικής περιόδου;

Έχω αρχίσει με χαρά να παίρνω κάποια ενθαρρυντικά μηνύματα για την εξέλιξη της φετινής τουριστικής περιόδου στη Ρόδο. Έχω την αίσθηση ότι έχει ξεκινήσει μία μερική αναστροφή του πολύ άσχημου κλίματος που επικρατεί παρατεταμένα στη Ρόδο λόγω της χειρότερης μεταπολεμικά οικονομικής κρίσης που περνά η χώρα μας.

Ο τουρισμός είναι αναμφίβολα ένας πολύ ευαίσθητος τομέας. Από τη δική σας οπτική,  πως θα περιγράφατε τη σημερινή κατάσταση της χώρας, σε συνάρτηση με τη διεθνή αλλά και την εγχώρια  οικονομική κρίση;

Φοβάμαι ότι έχουμε φθάσει στο ναδίρ, από την υποτιθέμενη ακμή της Ελλάδας και των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 στην απόλυτη παρακμή (οικονομική, κοινωνική,  ηθική) του 2010.

Η αξιοπιστία μας προς το εξωτερικό έχει εκλείψει και αναρωτιέται κανείς, πώς είναι δυνατόν να φτάσαμε σε αυτό το σημείο σε έξι μόνο χρόνια. Το αν κάτι τέτοιο μας άξιζε δεν είμαι ούτε βέβαιος ούτε είμαι ο ειδικός που θα το απαντήσω. Το σίγουρο όμως είναι ότι όλα αυτά τα χρόνια δεν μεριμνήσαμε, ώστε να μη φτάσουμε εκεί που φτάσαμε.

Τελικά πόσο μας κόστισε το μπαράζ των αρνητικών δημοσιευμάτων στα γερμανικά ΜΜΕ;


Η ζημιά είναι ανυπολόγιστα μεγάλη, κάτι που διαφαίνεται ότι θα γίνει περισσότερο κατανοητή στα αμέσως επόμενα χρόνια. Είναι πολύ δύσκολο να γίνει η ανατροπή της αρνητικής εικόνας που επικρατεί στο εξωτερικό, δεδομένου ότι η φήμη και η θετική εικόνα για έναν τουριστικό προορισμό χτίζεται με πολύ συνέπεια, μακροπρόθεσμα και όχι ευκαιριακά. Όταν μάλιστα υπάρχει κακό προηγούμενο, η εικόνα μπορεί να γίνει στάχτες και να καεί σε μία μόνο μέρα.

Ποιο είναι το προφίλ του τουρίστα που επισκέπτεται σήμερα τη Ρόδο;
Νομίζω ότι το γενικότερο προφίλ του τουρίστα όπως διαμορφώνεται από τις έρευνες που διενεργούνται, είναι στην συντριπτική πλειοψηφία του εκείνο του μαζικού και του πακέτου, και ότι εκτός από τη συνεδριακή αγορά η οποία έχει πολύ ψηλά κοινωνικοοικονομικά χαρακτηριστικά και αναπτύχθηκε με πολύ σκληρή και συνολική προσπάθεια τα τελευταία 35 χρόνια, αυτό το οποίο επιχειρείται τελευταία είναι η ανάπτυξη του τουρισμού πολυτελείας, αλλά κατά την άποψη μου έχει πολύ δρόμο ακόμη να διανύσει.


Αντίστοιχα, ποιο είναι το  προφίλ που έχει διαμορφώσει σήμερα η Ρόδος στο παγκόσμιο τουριστικό τοπίο;


Θεωρείται κατ’ αρχάς  και κατ΄ εξοχήν προορισμός και θέρετρο θερινών διακοπών με τα δικά του εξωτικά, ιστορικά και πολιτιστικά στοιχεία, τα οποία δεν υποκαθίστανται.

Περιέργως, η Ρόδος έχει τα δικά της αντισώματα και κινείται με σχετική αυτονομία από την υπόλοιπη τουριστική Ελλάδα. Ίσως αυτό να οφείλεται στο ισχυρό  brand name που είχε αναπτύξει τις δεκαετίες του ΄50, ΄60 , ΄70 και αρχές του ΄80. Την εποχή δηλαδή που ήταν ιδιαίτερα ελκυστική, όταν ακόμη ήταν παρθένα, περιβαλλοντολογικά προσεγμένη με τεράστια τουριστική και πολιτιστική προίκα.

Με οικονομικούς όρους, η ζήτηση της ήταν πολύ υψηλή και η προσφορά της ακόμη πολύ περιορισμένη. Αυτό αύξανε θεαματικά  τη δημοσιότητα και την ελκυστικότητά της και όλοι επιζητούσαν να την γνωρίσουν.

Έλλειμμα παρατηρείται και στην ανανέωση του τουριστικού προϊόντος της Ρόδου. Τι έχει αλλάξει σ’ αυτό το νησί τις τελευταίες δεκαετίες; Τι καινούργιο μπορεί να δει σήμερα ο επισκέπτης που δεν υπήρχε πριν από 20 ή 30 χρόνια;


Τι έχει αλλάξει σήμερα; Σήμερα θεωρείται δυστυχώς φθηνός και  μαζικός προορισμός με μία φήμη που συνεχώς ξεφτίζει. Επήλθε  ο κορεσμός με τις αναμενόμενες φθίνουσες αποδόσεις. Από τη δεκαετία του ΄80 μέχρι σήμερα όχι μόνο δεν έχει ανανεωθεί το τουριστικό προϊόν, αλλά αντίθετα, έχει υποβαθμισθεί σημαντικά. Είτε από έλλειψη χάραξης στιβαρής τουριστικής πολιτικής αλλά κυριότερα από δικά μας λάθη πέσαμε στην μεγάλη παγίδα του κακώς νοούμενου ναρκισσισμού μας και δεν κοιτάξαμε τι γίνεται δίπλα μας. Υποτιμήσαμε τους δήθεν ανύπαρκτους ανταγωνιστές μας, αγνοήσαμε το εξωτερικό περιβάλλον και ενώ οι εξελίξεις αναπτύσσονταν γεωμετρικά, εμείς ... κοιμηθήκαμε.

Κατά συνέπεια, συμμερίζεστε την άποψη ότι χάριν της μαζικότητας έχουμε υποβαθμίσει τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του προορισμού, με αποτέλεσμα να τον πουλάμε τελικά πολύ φθηνά;

Αναμφισβήτητα και αυτό είναι το θανάσιμο λάθος μας. Όταν το μοναδικό όπλο για την πώληση ενός τουριστικού προϊόντος βασίζεται αποκλειστικά στη χαμηλή τιμή χωρίς να συνοδεύεται από άλλες ποιοτικές στρατηγικές, γίνεται μπούμερανγκ. Διότι φθίνει συνέχεια η ποιότητά του, εξανεμίζεται το περιθώριο κέρδους του, με αποτέλεσμα να μην αναβαθμίζεται, να μην εμπλουτίζεται και να μην είναι σε θέση να  δημιουργεί τις απαραίτητες υπεραξίες για να επιζήσει.

Η αύξηση των κλινών πολυτελείας αναβαθμίζει ή υποβαθμίζει κατ’ ουσίαν το τουριστικό προϊόν, με την τιμολογιακή πολιτική που ακολουθείται;

Τα τελευταία χρόνια υπήρξαν σημαντικές προσπάθειες αναβάθμισης του ξενοδοχειακού προϊόντος του νησιού. Πολλά ήδη υπάρχοντα καταλύματα ανακαινίστηκαν ενώ ταυτόχρονα κατασκευάστηκαν νέες ξενοδοχειακές μονάδες υψηλών κατηγοριών.

Αυτές οι μονάδες δημιουργήθηκαν με στόχο να ανταποκριθεί το τουριστικό προïόν του νησιού πιο εξειδικευμένα στις πιο σύγχρονες τουριστικές τάσεις και να εμπλουτιστεί προσφέροντας νέες και ελκυστικότερες  προτάσεις σε tour operators και μεμονωμένους πελάτες, απευθυνόμενο σε τουρίστες υψηλής εισοδηματικής στάθμης, επιδιώκοντας να δημιουργήσουν νέα ζήτηση, αποσπώντας καινούργια  μερίδια αγοράς, προωθώντας και δημιουργώντας πρόσφορο έδαφος για αλλαγή και ενδυνάμωση της εικόνας του προορισμού που σήμερα είναι φανερά προσανατολισμένος στο μαζικό τουρισμό.

Εν προκειμένω, στο  νέο αυτό τοπίο που έχει προκύψει τα τελευταία χρόνια, δημιουργείται  παράλληλα ένας μεγάλος προβληματισμός, τόσο για την μελλοντική οικονομική βιωσιμότητα των υφιστάμενων ξενοδοχειακών μονάδων, όσο και για την ανταπόκριση του προορισμού από πλευράς φέρουσας ικανότητας καθώς και δημιουργίας των αναγκαίων υποδομών (Μαρίνα, Γκολφ) που θα δημιουργήσουν ζήτηση  προς αυτή την κατεύθυνση.

Εξετάζοντας την βιωσιμότητα των υφιστάμενων μονάδων, η αύξηση των κλινών και ο αμφίβολος αριθμός των αφίξεων, πολύ δε  περισσότερο σε περίοδο κρίσης, έχουν οδηγήσει τους tour operators σε περαιτέρω συμπίεση των τιμών στα υφιστάμενα ξενοδοχεία και στον προσανατολισμό των τουριστών σε νέα, πιο σύγχρονα ξενοδοχεία. Επίσης, η διάθεση ενός μεγάλου αριθμού νέων κλινών κατεξοχήν πολυτελών, έχει ενδυναμώσει την διαπραγματευτική δύναμη των tour operators με αποτέλεσμα η τιμή πώλησης των νέων κλινών να διαμορφώνεται πλέον σε πολύ χαμηλότερα από τα προσδοκώμενα επίπεδα, έχοντας σαν  αποτέλεσμα έναν πόλεμο τιμών που οδηγεί τα ξενοδοχεία σε κανιβαλισμό, ολοένα χαμηλότερη κερδοφορία και  σημαντική υστέρηση του χρόνου απόσβεσης των ήδη καταβεβλημένων επενδυτικών κεφαλαίων.


Ποιες είναι κατά τη γνώμη σας οι ενδεδειγμένες κινήσεις που πρέπει να γίνουν μεσομακροπρόθεσμα ,  για να βγούμε  από την κρίση και ποιο θα έπρεπε να είναι το τουριστικό αύριο της Ρόδου;


Η Ρόδος μου θυμίζει  το παγόβουνο που λειώνει παρά το γεγονός ότι έχει δείξει τα σημεία διάβρωσης και τις ρωγμές του εδώ και πολύ καιρό. Απλώς εμείς εθελοτυφλούσαμε, ζούσαμε στον ψευδόκοσμο μας και φυσικά  δεν μπορέσαμε να τις αντιληφθούμε. Μοιάζει λίγο η ιστορία με τον μύωπα ο οποίος δεν καταλάβαινε ότι έχανε σταδιακά την όραση του και όταν αναγκάσθηκε να πάει στον οφθαλμίατρο είχε σχεδόν τυφλωθεί.

Αυτή όμως είναι και η κλασσική περίπτωση της οποιασδήποτε κρίσης. Είμαστε ενώπιον της εγχώριας κρίσης, έχουμε υποστεί το ηλεκτροσόκ και πρέπει πλέον να την διαχειριστούμε υπεύθυνα πλέον και σοβαρά. Ήλθε η ώρα για την μεγάλη  αλλαγή στην διαχείριση του τουριστικού μας προορισμού.

Πρέπει να συνασπισθούμε κάτω από ένα νέο κοινό όραμα με σοβαρή χάραξη ενιαίας στρατηγικής και κοινών στόχων. Είναι γεγονός ότι όλοι έχουμε τις καλύτερες των προθέσεων για τον προορισμό. Το ζήτημα είναι πως θα τις υλοποιήσουμε, θα τις μετουσιώσουμε σε πράξη θα βάλουμε κάτω τα προσωπικά μας εγώ, έναντι της ευημερίας του συνόλου  με στόχους την αναβάθμιση της ανταγωνιστικότητας, την διασφάλιση  μεγαλύτερης απασχόλησης και υψηλότερων εισοδημάτων, προασπίζοντας πάντοτε την μελλοντική αειφορία του προορισμού.
Πως μπορούμε να το κάνουμε αυτό ; 

Μονάχα με:

•    Σεβασμό στο περιβάλλον και την αρχιτεκτονική.
•    Ανάδειξη και αξιοποίηση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς (Μνημεία, Μουσεία, Πινακοθήκες, Βιβλιοθήκες).
•    Ανάπτυξη και εμπλουτισμό του  δημιουργικού πολιτιστικού μας  πλούτου
(Φεστιβάλ, δημιουργία θεσμών, τεχνών, εκδηλώσεων, γαστρονομίας, ανάδειξης τοπικών προϊόντων).
•    Αξιοποίηση της ιστορίας, των μύθων, της παράδοσης.
•    Καινοτομία και  δημιουργία νέων τουριστικών εμπειριών για τον επισκέπτη.
•    Δημιουργία  Mega Actions και Mega Events (Κολοσσός ).
•    Μετεξέλιξη των αξιοθέατων σε διαδραστικά θέλγητρα (Μεσαιωνική Πόλη, Κάστρο των Ιπποτών, Λίνδος, Κοιλάδα των Πεταλούδων).
•    Ανάπτυξη αθλητικού (γκολφ), θαλάσσιου (μαρίνα ), προώθηση συνεδριακού ( Convention Bureau) και άλλων προσοδοφόρων  μορφών εναλλακτικού τουρισμού.
•    Σημαντική αναβάθμιση των υποδομών και των ανωδομών του νησιού.

Απαιτείται επίσης:

•    Υψηλή Τουριστική Εκπαίδευση.
•     Επιστημονική υποστήριξη.
•     Δημιουργία Τουριστικού Πανεπιστημίου.
•    Συνεχής έρευνα αγοράς, παρακολούθηση των νέων τάσεων  και  ανταγωνιστικών προορισμών.
•    Εξεύρεση νέων κερδοφόρων αγορών (γεωγραφικών,
      δημογραφικών, ψυχογραφικών κ.λ.π).
•    Στενή στατιστική παρακολούθηση .
•    Κοινές δράσεις για επιμήκυνση της περιόδου.
•    Ψηφιακή τεχνογνωσία, δημιουργία & διαχείριση ενιαίου τουριστικού portal , αξιοποίηση των social media.
•    Επαγγελματική Επιτροπή Διαχείρισης κρίσεων.
•    Στρατηγική Επανατοποθέτηση του προορισμού.
•    Νέα  σύγχρονη επικοινωνιακή στρατηγική.

Πώς θα επιτευχθούν όλα αυτά; Ακολουθώντας ότι κάνουν και οι υπόλοιποι πετυχημένοι προορισμοί και οι ανταγωνιστές μας.

 Έχουν ένα  Ενιαίο Οργανισμό- Φορέα Διαχείρισης Τουριστικού Προορισμού ο οποίος είναι υπεύθυνος για τον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, την εκπόνηση στρατηγικής, καθώς και τον συντονισμό όλων των δημοσίων και ιδιωτικών φορέων που εμπλέκονται στην αλυσίδα παραγωγής του τουριστικού προϊόντος, πάντα με βάση το κοινό όραμα και τους στόχους που έχουν τεθεί.

Αυτός ο φορέας είναι αυτεξούσιος, ισχυρός,  διοικείται με αμιγώς τεχνοκρατικά (μακριά από στενά πολιτικά) κριτήρια και ελέγχεται βάσει προκαθορισμένων στόχων,  συντονισμένων μεθόδων υλοποίησης και τεκμηριωμένων αποτελεσμάτων για τον προορισμό.

Εμείς οι Ροδίτες έχουμε προϊστορία πρωτοπορίας στον Ελληνικό τουρισμό και είμαστε σχεδόν όλοι πια συνειδητοποιημένοι ότι πρέπει να όλοι μαζί να αντεπεξέλθουμε και να κάνουμε το άλμα μπροστά στο μέλλον.

Έχουμε  ένα επερχόμενο σύμμαχο μαζί μας, τη  διοικητική μεταρρύθμιση του “Καλλικράτη”. Όταν θα ενοποιηθεί ο δήμος της Ρόδου και θα είναι σε θέση να αυτονομηθεί, να περιορίσει τις σπατάλες, να συγκεντρώσει πόρους και υπηρεσίες, τότε σε σύμπραξη με τον υπόλοιπο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα θα μπορεί να βοηθήσει προς την κατεύθυνση της δημιουργίας ενός τέτοιου απαραίτητου συντονιστικού οργάνου. Με τεχνοκρατικό, αξιοκρατικό και υπεύθυνο τρόπο -όπως οφείλει- για την ανανέωση και τη μετάβαση στον τουρισμό του αύριο.



Ένα σύγχρονο και δυναμικό σύστημα τουρισμού οφείλει να προσαρμόζεται σε όλες  τις εξελίξεις, αναπτύσσοντας τουριστικά προϊόντα και υπηρεσίες που θα έχουν τη μορφή αναλώσιμων εμπειριών, καθιστώντας τον επισκέπτη συμμέτοχο σε αληθινές και εμπνευσμένες συγκινήσεις. Οι ανάγκες και οι επιταγές των σύγχρονων ταξιδιωτών επιβάλλουν στους τουριστικούς προορισμούς, να εφευρεθούν εκ νέου, να μετακινηθούν από την συμβατική προσφορά προϊόντων και υπηρεσιών στην ενορχήστρωση και παροχή ανεξίτηλων εμπειριών και βιωμάτων προκειμένου να διαφοροποιηθούν και να παραμείνουν ανταγωνιστικοί στο μέλλον.

Η Ρόδος είναι σήμερα ένας κορεσμένος και ιδιαίτερα πληγείς τουριστικός προορισμός. Για να γίνει η Ρόδος ανταγωνιστική στο μέλλον απαιτείται να γίνουν σημαντικά μεγάλες και καινοτόμες δράσεις που θα δημιουργήσουν εξαιρετική ζήτηση για τον προορισμό και θα της επιτρέψουν να εισαχθεί επιτυχώς στην “κοινωνία των ονείρων” προσφέροντας εξαιρετικές εμπειρίες στους επισκέπτες της.

H Ρόδος, έχει ανάγκη και χρέος να διακριθεί ως προορισμός στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη, να αποκτήσει εξαιρετική ζήτηση, να γίνει και πάλι μοναδική, μαγνήτης στα μάτια των μελλοντικών επισκεπτών της.