"Το να φωτογραφίζεις ένα κέικ, μπορεί να είναι τέχνη" Ίρβιν Πεν
Ο Ίρβινγκ Πεν, ο μεγάλος δάσκαλος στης αμερικανικής φωτογραφίας μόδας,
του οποίου η μίνιμαλ αισθητική και ο γκλαμ αισθησιασμός άφησαν ένα
μοναδικό οπτικό αποτύπωμα στην παγκόσμια μόδα, πέθανε στις 7 Οκτωβρίου 2009
στο διαμέρισμά του στη Νέα Υόρκη, σε ηλικία 92 ετών.
Ο εφευρέτης της ιδέας "
less is more", μια
φράση που ταυτίστηκε με την "αφαίρεση" στη φωτογραφία, γεννήθηκε το 1917
και ξεκίνησε την καριέρα του ως εικονογράφος στο περιοδικό Harper's
Bazaar. "Σκόνταψε" πάνω στη φωτογραφία, όταν εγκαταλείποντας τη
ζωγραφική, έπιασε δουλειά σαν γραφίστας στο περιοδικό Vogue, το 1943.
Οι φωτογράφοι του περιοδικού έβλεπαν με σηκωμένο φρύδι τις
ανορθόδοξες ιδέες του, μέχρι που κάποιος υπεύθυνος του ανέθεσε το πρώτο
του εξώφυλλο. Το αποτέλεσμα; Το τεύχος της Vogue, που κυκλοφόρησε την 1η
Οκτωβρίου 1943, ήταν εντυπωσιακό:
Μια καφέ δερμάτινη τσάντα, ένα μπεζ μαντίλι, γάντια, πορτοκάλια και λεμόνια ... σε σχήμα πυραμίδας!
Με το περιοδικό Vogue "έδεσε" τη μακρόχρονη και επιτυχημένη καριέρα
του στο χώρο της μόδας. Το έργο του Πεν χαρακτηρίστηκε από τον αρμονικό
συνδυασμό της κομψότητας με τον μινιμαλισμό και έγινε διάσημος για τα
χαρακτηριστικά πορτρέτα διασημοτήτων και τις αισθησιακές φωτογραφήσεις
μοντέλων, όπως η Κέιτ Μος και η Ζιζέλ.
Ο Πεν προτιμούσε τον κλειστό χώρο και στοχευμένο φωτισμό ενός στούντιο,
θεωρώντας ότι μακριά από το φυσικό τους φόντο τα πρόσωπα βγάζουν τον πραγματικό τους εαυτό!
Ο
Πεν παντρεύτηκε το αγαπημένο του μοντέλο, τη Λίζα Φόνσαγκριβ το 1950 -
απέκτησαν έναν γιό, τον Τομ - και παρέμεινε μαζί της μέχρι το θάνατό της
το 1992. Ήταν αδελφός του σκηνοθέτη Άρθουρ Πεν.
Έργα του έχουν
φιλοξενηθεί σε μεγάλες αίθουσες τέχνης και μουσεία, όπως το
Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης και η Εθνική Πινακοθήκη στην Ουάσινγκτον,
και έχουν ξετινάξει το σφυράκι μεγάλων δημοπρασιών τέχνης σε Νέα Υόρκη
και Λονδίνο.